Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

'Meer dan helft van de consumenten wil méér betalen voor duurzame producten, maar we gaan wel nog massaal met auto shoppen'

'Iets meer dan de helft (55%) van de shoppende Belgen zegt bereid te zijn een hogere prijs te betalen voor duurzame producten of diensten. Bijna driekwart (72%) stelt zelfs meer te willen betalen voor lokale producten.

Dat blijkt uit een grootschalige bevraging van Ceusters, de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcenters in ons land.

Is de shoppende Belg bezig met duurzaamheid? Meer dan ooit tevoren, luidt het antwoord. Al is de grootste vooruitgang voorlopig vooral geboekt in het hoofd van de mensen. Want belangrijke nuance als we het over duurzaamheid hebben: het is nog altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Vastgoedspeler en -beheerder Ceusters nam de proef op de som en legde dit najaar de vraag voor aan 1.733 winkelende Belgen, verspreid over het land, in K in Kortrijk, Les Grands Prés (Bergen), Stockel Square (Brussel), Waasland Shopping (Sint-Niklaas) en Wijnegem Shop Eat Enjoy.

Laten we beginnen met enkele opmerkelijke cijfers: 55% van de ondervraagde shoppers geeft stellig toe bereid te zijn een hogere prijs te betalen wanneer de winkel duurzame producten of diensten aanbiedt. 10% ligt er niet wakker van en is onbeslist, “slechts” 35% wil niét meer betalen voor duurzaamheid. Nog opvallender is het cijfer van 72%: dat is het aandeel bezoekers dat naar eigen zeggen bereid is meer te betalen voor lokale producten. Slechts 21,8% toonde zich daartoe niet bereid.

Als de shoppende Belg gevraagd wordt of “duurzaamheid” mee bepaalt waar hij of zij gaat winkelen, stelt een relatief ruime meerderheid (61,5%) dat dit toch wel het geval is. Alles samen zijn het - in tijden van stijgende energieprijzen en onzekere inflatietrends - uitspraken die opvallen, meent Hans Van Laer, head of marketing & research bij Ceusters. ​

“De korte keten, lokale productie, plaatselijke retail: het lijkt erop dat de consument daarvoor duidelijk zijn voorkeur begint uit te spreken, ten nadele van overzeese of ver-van-mijn-bed producten. Stilaan zien we dat mensen echt wel meer doordrongen raken van duurzaamheid, maar er is nog een weg af te leggen om de woorden ook in daden om te zetten.”

Laadpalen of carpoolen: weinig interesse

Walk the talk in de praktijk? Zeker, maar er zijn ook heel wat zaken die erop wijzen dat duurzaamheid in de praktijk nog net iets minder doorweegt. Sneller gaan winkelen in een winkelcentrum met veel groen, zonnepanelen en/of circulaire materialen? Voor 43% doet het er toe, 22% heeft er geen visie over, en 35% vindt dat winkels zeker niet bezig hoeven te zijn met zaken zoals “meer groen”.

 

En dan is er het mobiliteits-issue: als het op transport aankomt, komen bezoekers van binnenstedelijke winkelcentra meer te voet (8,8%) of met het openbaar vervoer (21,7%). Daarentegen wordt sneller in de wagen gesprongen (73,5%) wanneer mensen shoppingcentra of winkels bezoeken die buiten de stad gelegen zijn, ook al zijn deze uitstekend bereikbaar met de bus of de tram.

De auto is trouwens ook niet geheel onverwacht populairder in de leeftijdscategorie 40-59 jaar (80%) terwijl het openbaar vervoer vaker gebruikt wordt door de jongste bezoekers, met name 34% van de -20 jarigen komt met het openbaar vervoer.

Ook opvallend in deze tijden: of er nu laadpalen staan, deelfietsen zijn, of carpoolmogelijkheden: de consument ligt er minder van wakker als we soms zouden hopen. 41% zegt dat weinig uitmaakt, 23,1% heeft er geen visie over, voor ruim 36% doet het er echter wél toe.

 

“Mensen zijn meer met duurzaamheid bezig, dat zien we op diverse vlakken. We zijn er nog niet, maar laten we kijken naar de positieve evolutie, want op dat vlak is er effectief wel een verschil in vergelijking met jaren geleden.”, aldus Hans Van Laer.

101 euro

Van consuminderen is nog niet massaal sprake. De winkelcentra kruipen uit een dal na de moeilijke coronaperiode, zo blijkt uit de cijfers van Ceusters. Het heeft drie jaar geduurd, maar intussen zit de fysieke winkel weer op - en zelfs boven - het omzetniveau van 2019, het jaar voor corona uitbrak.

Concreet: 56,1% van de bevraagde winkelende Belgen zegt méér te shoppen dan voor corona. Amper een derde van de bezoekers (36,7%) heeft z’n uitgavenpatroon sinds 2019 bijgesteld.

Geld moet bovendien nog altijd rollen, zo stelt de Belg. De gemiddelde uitgave per shopbeurt ligt op 101 euro. Dat komt neer op een stijging van 15% ten opzichte van de gemiddelde uitgave in 2019, al loopt die stijging ongeveer gelijk met de inflatiecijfers. In de leeftijdscategorie 40-49 wordt het meest uitgegeven als men naar het winkelcentrum gaat: één op vijf geeft er liefst meer dan 250 euro per bezoek uit

Dat ook voor Ceusters zelf, als beheerder, duurzaamheid van het allergrootste belang is, bewijzen ze door de verschillende initiatieven die ze de afgelopen jaren begeleidden.

Zo werden en worden in verschillende shoppingcenters onder meer PV-installaties, laadpalen en uitgebreide fietsaccommodatie geplaatst, maar evenzeer gebeurt er heel wat studiewerk die de gebouwen in de beheersportefeuille klaar moeten stomen voor de toekomst.'

Deel dit artikel